اجرا نما اسپایدر

اسپایدر به نوعی از نماهای مدرن شیشه ای خود ایستا نمای پرده ای گفته می‌شود که در آن شیشه بوسیله اتصالات نقطه ای به سازه متصل می‌گردد . نمای شیشه ای ساختمان های مدرن در معماری باعث می شود تا فضای اطراف ساختمان بر بخشی از سطح ساختمان منعکس شود، همچنین موجب می شود تا این حس بوجودد آید که فضا باز می باشد. کاربرد اصلی نمای اسپایدر در ساختمان‌های تجاری و اداری بوده.شیشه های اسپایدر را میتوانبه دلیل سازه کم و در اختیار قراردادن دید و نور مناسب و همچنین جلوه ی مدرن و زیبا قابل توجه معماران دانست. نمای شیشه اسپایدر هیچ گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی‌شود، موردی که در نماهای کرتین وال لامل بعنوان یک ضعف مطرح می‌گرد. جهت جدا کردن فضای داخل و محیط خارج، درزها و فواصل بین صفحات شیشه باید توسط مواد ارتجاعی مانند انواع چسب و لاستیک پر شود. معمولا در محل درزها از تسمه استیل نیز جهت تامین زیبایی نیز استفاده میشود نمای اسپایدر شامل استراکچر باربر، قطعات نگهدارنده اسپایدر به شکل ایکس یا کلمپ از جنس استیل 316 و شیشه میباشد . نمای اسپایدر نیز مانند تمامی نماهای ساختمانی دارای مزایا و معایبی می‌باشد که کاربرد آن را در شرایط خاصی محدود می‌کند. مزایای استفاده از نما اسپایدر
  • وزن کم سازه و اتصالات
  • شفافیت یکپارچه نما
  • سادگی جزییات اجرا
  • امکان اجرا سطوح پیچیده بدون نیاز به فرم دهی سازه
  • تنوع سیستم‌های زیرمجموعه نمای اسپایدر
  • مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان جابجایی نما
شیشه های اسپایدر در ترکیب با سایر مصالح نما با انعطاف پذیری بالا ، زیبایی و شکوه خاصی به ساختمان می دهند انواع سیستم انتقال بار:
بطور کلی نمای اسپایدر دارای سیستم های باربر متنوعی از جمله سازه‌های فلزی، کابل، خرپا و شیشه ای می‌باشد که با توجه به کاربری ساختمان، شرایط محیطی،بارگذاری و هزینه توسط معمار و مهندس طراح انتخاب می‌شوند. اسپایدر با سازه خرپافلزی: در این روش خرپا فلزی جهت تحمل بار مرده و بار دینامیکی طراحی شده و اسپایدرها با جوش و یا پیچ بر روی این سازه نشسته و بار را منتقل می‌کنند. محاسبه خرپای اینچنینی بسیار ساده بوده و تولید این گونه خرپا نیز به سرعت انجام می‌پذیرد. اسپایدر کابلی : در این روش سازه‌ای از کابل بصورت کراس و تور و یا خرپا وظیفه تحمل بار وانتقال آن به تکیه گاه‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویزگی خاص این گونه نما زیبایییی منحصر به فرد آن می‌باشد. محاسبه این مدل سازه‌ها پیچیده بوده ولی شرکت‌های معتبر ایرانی و خارجی قادر به انجام محاسبات مربوط می‌باشند
 
فین گلس: در این نوع نما انتقال بار به سازه توسط یک تیغه شیشه‌ای دو یا سه لایه سکوریت و نیمه سکوریت صورت می‌گیرد. حاصل کار دارای ظرافت و زیبایی و شفافیت فوقالعاده می‌باشد.
 
ستون های فلزی: از آن جمله می توان به استفاده از لوله به عنوان سازه نگهدارنده اشاره کرد که ساده ترین نوع سیستم های سازه ای بوده و در نماهای کوتاه به علت کاهش هزینه های نما بسیار کاربرد دارد. این ستونها می تواند از جنس استیل یا آهن و یا آهن با روکش استیل باشد. انواع شیشه مورد استفاده در سیستم اسپایدر: الف- شیشه ساده: در سیستم اسپایدر بعلت سیستم انتقال نیروهای نما به یراق آلات که بصورت نقطه ای می باشد شیشه های نما حتما باید بصورت سکوریت استفاده شود . ب- شیشه لمینت:بعلت تمرکز تنش ناشی از نیروهای خارجی بر این نوع نماها استفاده از شیشه های غیرسکوریت ممنوع می باشد. پیشنهاد می شود در ارتفاعات بیش از ۴ متر حتما شیشه های بکار رفته لمینیت شوند تا در صورت شکست از آسیب به رهگذران جلوگیری شود. پ- شیشه دوجداره: استفاده از شیشه های دوجداره برعکس باور عمومی ( که بعنوان یک ضعف برای نماهای اسپایدر شمرده می شود ) در سیستم اسپایدر نه تنها بلامانع بوده بلکه نمونه های آن در بسیار نقاط کشور استفاده شده است. استفاده از این شیشه ها در مناطق گرمسیر و با رطوبت بالا سبب کنترل میزان انرژی عبوری از شیشه و عدم ایجاد پدیده تعرق در شیشه ها خواهد شد. در این شیشه ها از رینگ های آلومینیمی جهت ایجاد مانع برای خروج گاز شیشه و از رینگ های لاستیکی جهت ایجاد فاصله بین شیشه و آلومینیم با ضریب انبساط حرارتی متفاوت استفاده می شود. ج- شیشه کریستال : از شیشه های کریستالی و الترا کلیر جهت ایجاد نمایی شفاف استفاده می شود. این نوع شیشه ها نسبت به شیشه های ساده رنگ بسیار شفاف تری داشته و بعلت عدم وجود تکنولوژی ساخت آن عمدتا وارداتی می باشند. کشور بلژیک بعلت سابقه طولانی در تکنولوژی ساخت شیشه از مهمترین منابع واردات این شیشه ها در ایران می باشد. قیمت این شیشه ها از شیشه های ساده بسیار بیشتر بوده و عمدتا در ویترین های تجاری کاربرد دارد. د- شیشه های سانرژی: این نوع شیشه ها بعلت وجود کاور مخصوص انرژی تابشی خورشید را جذب نموده و میزان انرژی عبوری را تا ۸۰% کاهش می دهند. عمده استفاده از آنها در نماهای داخلی بوده ولی نوعی از این شیشه ها قابلیت کاربرد در نماهای خارجی و مجاور هوای آزاد را نیز دارا می باشند.