طراحی نمای مدرن ساختمان ها

نما مدرن ساختمان

طراحی نمای مدرن ساختمان ها، نقش بسزایی در زیباسازی، نظم و فضای شهری ایفا می کند چراکه کالبد و بدنه شهرها از ساختمان ها به وجود آمده و به همین دلیل است که طراحی و اجرای نما بسیار مهم می باشد.

آخرین مرحله از ساخت یک بنا، طراحی و اجرای نمای آن است اما می توان گفت که مهم ترین بخش که شاید بیشترین تاثیر را بر بیننده می گذارد، نما است.

بیشتر ساختمان های موجود به وسیله نمای آنها شناخته می شوند که در این میان، طراحی نما در برخی از آنها دارای زیبایی و جلوه ماندگاری بوده و باعث ثبت در ذهن افراد می گردد و برخی دیگر، از نظر جذابیت دارای سطح بسیار پایینی است که البته این امر به نوع سلیقه بیننده و طراح این نما بستگی دارد.

اما در حالت کلی، یک نمای با کیفیت می بایست، معیارهای مشخصی داشته باشد که باعث جلب نظر افراد و زیبایی ساختمان و در نهایت زیبایی شهر گردد

“نمای مدرن چیست؟”

در تمام کشورها و از جمله کشور ایران، طراحی نما، دارای جایگاه وبژه ای می باشد. در صورتیکه معماری سنتی ایران را مورد بررسی فرار بدهیم، خواهیم دید که طراحی نما در گذشته نیز از خصوصیات ویژه و سبک خاصی برخوردار بوده است.

در حال حاضر و با پیشرفت علم و گسترش هنر معماری در سراسر جهان، ایده ها و سبک های نوینی در طراحی نما به کار برده می شود.یکی از این سبک های نوین،  نمای مدرن است که نتیجه خلاقیت طراحی نما به همراه استفاده از تکنولوژی است. در اجرای نمای مدرن، می توان با تلفیق سبک های گوناگون مانند سنتی و کلاسیک، یک نوع جدید از سبک را ایجاد نمود که که می تواند مورد توجه سلیقه های گوناگون قرار بگیرد. توجه به سلیقه مخاطب و همچنین نوع کاربری ساختمان، در طراحی نمای مدرن ساختمان قابل توجه می باشد.

به این صورت که، اگر ساختمان مورد نظر تجاری بوده و یا جهت یک مرکز خرید احداث گردیده، سبک مدرن با متریال هایی غیر از انواع معمول، ایده مناسبی به نظر خواهد آمد.

متریال های مورد استفاده در طراحی نمای مدرن

شناخت مصالح و نوع استفاده از آنها در محیط مختلف، جهت طراحی نمای مدرن ساختمان ها، بسیار مهم و قابل توجه می باشد. برخلاف سایر سبک ها، در طراحی نمای مدرن، مصالح متنوع و متفاوتی کاربرد دارند.

مثلا یکی از متریال های اصلی جهت استفاده در نمای مدرن، سنگ های نما است

که عمده آنها، سنگ تراورتن می باشد که با کمک و استفاده از تنوع رنگ این سنگ ها می توان تناسب و هماهنگی را در نمای مدرن بوجود آورد. علاوه بر سنگ های تراورتن، چوب ترمووود نیز با کمک زیبایی خاص خود می تواند در اجرای نمای مدرن، مورد استفاده قرار گیرد.

“از اصلی ترین مصالح در طراحی نما مدرن”

آجر نیز از اصلی ترین مصالح قابل استفاده در طراحی نما مدرن است که می توان آن را در رنگ های متنوع و سایز های مختلف، برای طراحی ایده های مختلف نمای مدرن استفاده نمود. تمامی آجرهای نما قابلیت ضد حریق داشته و یکی از بهترین متریال ها برای بخش های اصلی در طراحی نمای مدرن شناخنه می شود.

“کاربرد فلزات در طراحی مدرن نما ساختمان”

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، کاربرد فلزات نیز برای طراحی نمای مدرن، بسیار فراوان است که باز هم باید به این نکته اشاره داشت که استفاده از فلزات در نمای ساختمان، به نوع کاربری آن بستگی دارد. مثلا در اغلب بنا های مسکونی، موادی مانند چوب، سنگ و یا آجر پرکاربرد می باشد.

ولی در نمای ساختمان های اداری، ورق های کامپوزیت، سنگ و آجر استفاده بیشتری دارد. نمای ساختمان های تجاری نیز، با شیشه، انواع فلزات، چوب و ورق های کامپوزیت طراحی می شوند. با توجه به ارائه توضیحات فوق، از مصالح مختلف در طراحی نما، متناسب با نوع کاربری و یا منطقه ای که یک ساختمان در آن قرار دارد استفاده می شود.

ارسال :
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
ارسال درخواست