نرده شیشه ای (بالکن ، تراس ، استخر،راه پله،نما)

امروزه بسیاری از ساختمان های تجاری و اداری به خصوص هتل ها، پاساژها و مراکزی که به زیبایی محیط خود اهمیت زیادی می دهند، از نرده شیشه ای بهره می گیرند. دلیل این امر به روز بودن این نوع نرده و هندریل ها و همچنین کمک به افزایش زیبایی و چشم نواز شدن بیشتر محیط است.

البته استفاده از این نوع نرده مزایای دیگری را نیز به همراه دارد. این نرده ها در هر مکانی اعم از راه پله ها و تراس ها ایمنی لازم را ایجاد می کنند. به علاوه این که شفاف بودن شیشه امکان مشاهده فضای بیرونی ساختمان را فراهم می کند.

بهره گیری از نور بیشتر و همچنین راحتی در نظافت و استفاده از فضای کل راه پله ها نیز موجب می شود تا بسیاری از افراد برای تکمیل ساختمان و دریافت گواهی پایان کار و در عین حال شیک تر شدن فضای ساختمان از انواع نرده ها و درب های شیشه ای استقبال کنند.

نرده های شیشه ای چه مدل هایی دارند؟

تنوع در مدل های نرده ها و هندریل های شیشه ای باعث شده است تا بتوان آن ها را با توجه به سلیقه طراحان و نیاز ساختمان برای طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی آن مورد استفاده قرار داد. در این جا برخی از مدل های این نوع نرده را به شما معرفی خواهیم کرد.

نرده شیشه ای اسپیگت

بیشترین کاربرد نرده های شیشه ای اسپیگت  برای اطراف استخرها است. این نرده ها به عنوان حفاظ استخرها جهت جلوگیری از افتادن حیوانات، اشیاء و به خصوص کودکان درون آن مورد استفاده قرار می گیرند. پنل های شیشه ای در این نوع توسط پایه های محکم استیلی نگه داشته می شوند.

نرده شیشه ای بالکن

بالکن ها معمولا از یک تا سه سمت به محیط بیرونی ساختمان اشراف دارند و به دلیل ارتفاع زیادشان با زمین به نرده و حفاظ های محکم و مطمئن نیازمند هستند.

از این رو نرده های شیشه ای مخصوص بالکن می تواند انتخاب خوبی برای این بخش از ساختمان باشد. زیرا این شیشه ها نور خورشید را از خود عبور داده و به روشنایی بیشتر درون ساختمان کمک می کنند.

برای ساخت این نوع از نرده ها از شیشه های نشکن و ضدضربه استفاده می شود که از نوع کریستال های رنگی (سفید یا مشکی) به دو صورت شفاف یا مات می باشند. در گذشته از نرده های فلزی برای این منظور استفاده می شده که البته خطر آفرین بوده و همیشه به حفظ جان افراد کمک نمی کرده است.

نرده شیشه ای برای تراس

یکی از تفاوت های بالکن و تراس، بدون سقف بودن تراس است. همچنین تراس به صورت جداگانه در مساحت زمین محاسبه نمی شود.

تراس از یک سمت به حیاط و سمت دیگر به بخش درونی ساختمان اتصال دارد. به هر حال مهم ترین چیز، حفظ امنیت در این بخش از ساختمان است.

امروزه به جای استفاده از نرده های فلزی، از نرده های شیشه ای تراس ها و به خصوص مدل یوچنل بیس پروفیل و از جنس آلومینیوم و شیشه استفاده می شود.

نرده شیشه ای پله

نرده های شیشه ای برای حفاظت در برابر سقوط از پله ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. علت این امر علاوه بر حفظ امنیت، استفاده از زیبایی است که این نوع نرده ها در نمای داخلی ساختمان ایجاد می کنند.

متریال مورد استفاده برای این نوع نرده از کیفیت بالایی برخوردار هستند و از نوع شیشه ضد ضربه ساخته می شوند.

نرده شیشه ای یو چنل رو کار و توکار

این مدل از نرده های شیشه ای برای مجتمع های تجاری و در نما ساختمان های اداری مانند فروشگاه های بزرگ، پاساژها و یا حتی فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل این امر ضخامت بالای نوع شیشه به کار رفته در آن ها است.

متریال های موجود برای ساخت نرده های شیشه ای

احتمالا شیشه هایی را دیده اید که در هنگام شکستن، فرو نمی ریزند و با وجود ترک های زیادی که برداشته اند، بر سر جای خود باقی می ماند. این نوع شیشه ها که برای اتوبوس ها و اتومبیل ها و همچنین در ساخت نرده های شیشه ای هم مورد استفاده قرار می گیرند، لمینت یا اکسپوز هستند.

این شیشه ها لایه هایی دارند که با صفحات پلیمری پر می شوند . لایه ها تحت فشار و حرارت بالا به صورت فشرده و یکپارچه در می ایند. به همین دلیل است که در هنگام شکستن خرد و تکه تکه نمی شوند.

شیشه هایی که در نرده های راه پله ها و بالکن ها به کار می روند نیز دارای انواع سکریت یا لمینت هستند که ضخامت آن ها 10، 12، 16 یا 20 میلی متر است. همچنین کریستال های مات یا شفاف هم برای ساخت این شیشه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر این، برای ساخت دستگیره برخی از مدل های نرده شیشه ای از انواع لوله و پروفیل استیل و آلومینیوم استفاده می شود.

نحوه نصب و اجرا

سیستم ها یا روش های اجرای نرده های شیشه ای انواع متنوعی دارند که هر کدام از آن ها با توجه به نوع کاربرد نرده و محل نصب آن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، تعیین ضخامت شیشه و همچنین ارتفاع پنل های آن ها نیز برای انتخاب نوع روش اجرا ضروری است.

اجرای نرده های اسپیگت به سرعت انجام می شود. به این صورت که پایه های استیلی بر زمین فیکس می شوند و پنل های شیشه ای با ضخامت 20 میلی متر توسط این پایه ها نگه داشته می شوند.

از طرفی اجرا و نصب نرده های شیشه ای پله بدن محدودیت انجام می شود. زیرا می توان آن ها را با استفاده از هر سیستم و روش مهار پنل شیشه ای اجرا نمود.

نصب نرده های یو چنل هم به دو صورت روکار و توکار که به آن دفنی گفته می شود، انجام می گیرد. پایه مهار کننده شیشه ها در این مدل پروفیل هایی به شکل U و از جنس آلومینیوم هستند. برای اجرای این نرده ها پایه های عمودی در نظر گرفته نمی شوند.