نمای کرتین وال شیشه ای

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال شیشهای (glazing curtain wall) یکی از مدرن ترین و پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای می باشد. برگردان پارسی واژهکرتین وال بهمعنی “دیوار پرده ای” است، این کلمه مفهوم نوعی پوشاننده و محافظت کننده سبک ساختمانی را می رساند.

 ویژگی های نمای کرتین وال شیشه ای

این ویژگی های دلایل اصلی انتخاب نمای مدرن شیشه ای کرتین وال برای ساختمان های اداری و تجاری می باشد .

  • سبکی ساختاری و کاهش وزن مرده ساختمان
  • ایزولاسیون حرارتی و صوتی ساختمان
  • بهبود بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی مورد نیاز سرمایش و گرمایش
  •  امکان استفاده از طیف گسترده طرح ها و رنگ های شیشه
  •  سرعت بالای اجرا (امکان اجرا به صورت پیش یاخته و یا نیمه پیش ساخته)
  • نهایت استفاده از روشنایی نور روز
  •  امکان استفاده از شیشه ۲ یا ۳ جداره
  •  عدم نفوذ باران و هوا به داخل (مجهز به سیستم تخلیه)
  •  بی نیاز به نگه داری و مراقبت وکاهش هزینه های مربوطه
  • امکان ترکیب آسان با سایر پوشش های نما
  • سرعت بالای اجرا(بهره مندی از سیستم مدولار سازی Unitized system )

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال از ترکیب پروفیل های آلومینیومی به عنوان استراکچر و یک متریال پوشش دهنده مانند شیشه، ورق و یا اسپندریل ساخته می شود واصطلاحا به نوعی نمای شیشه ای وسبک با استراکچر تمام آلومینیومی اطلاق میگردد. نمای کرتین وال یکی از زیباترین نماهای شیشه ای است.

این نوع نما کاملا بصورت صنعتی ساخته می شود و طراحی و نصب آن به گونه ای است که انعطاف پذیری بالایی در مواجه با نتشهای ناشی از زلزله و نشت های احتمالی ساختمان در مواقع اضطراری دارد و بصورت تمام آلومینیومی طراحی و اجرا می گردد. سیستم کرتین وال خود یک سازه محسوب می شود و نیاز به زیرسازی آهنی ندارد(Self Suport) .

همچنین پروفیل های آلومینیومی مورد استفاده دارایتنوع رنگی نامحدودی می باشدو استفاده از طرح های چوبی نیز برای آن امکان پذیر می باشد.

این سیستم جهتپایداریدر برابر تنشهای ناشی از باد، زلزله و تکانهای شدید طراحی گردیده و کاملاً خوب عمل می کند است.زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد این سازه در نما امتیاز نهایی آن است. شیشه های استفاده شده در این سیستم۱۸ الی ۴۰ میلیمتر ضخامت دارد و ایزولاسیون حرارتی و صوتی ساختمان را به صورت کامل انجام می دهند.

طراحی زیبا این سیستم و طراحی باز شوها به صورت مخفی در این سیستم علاوه بر زیبایی و دید بسیار عالی باعث بالارفتن ضريب مقاومت و آبندی و هوابندی نیزمی شود. ابعاد، ضخامت و ویژگی های مصالح مورد نیاز خصوصیات پروفیل های کرتین وال برای هر پروژه بصورت جداگانه و اختصاصی محاسبه و مشخص می گردد.

انواع روش دیوار پرده ای یا همان کرتین وال شیشهه ای

کرتین وال را می توان در سه رده اصلی Face cap ، Full Framelessو Unitizedطبقه بندی نمود

تفاوت کلی کرتین وال یونیتایزدبا سیستم فول فریملس و فیس کپ

در سیستم یونیتایزد همانطور که از اسمش نیز بر می آید پنل های اجزای تشکیل دهنده پوشش نما در کاخانه به صورت واحد های مجزا، همراه با قاب های آلومینیومی نگه دارنده خود به صورت کامل آماده می شوند و پس از حمل به پروژه در محل خود بر روی نما به روش هنگ یا همان آویز نصب میگردند. در حالی که در اجرای سیستم نمای کرتین وال به دو روش دیگر (Full Frameless و Face cap)، ابتدا قاب بندی کلی نما متشکل از پروفیل های آلومینیومی افقی و عمودی اجراء و سپس شیشه های پر کننده سطح نما، داخل این قاب ها قرار می گیرند و در جای خود فیکس میشوند.
تفاوت کرتین وال فیس کپ و فول فریم
استفاده از درپوش های ویژه درFace cape وعدم وجوداین درپوش هادر Full Frameless ازبارزترینوجوهتمایزایندوروشمیباشدسیستممیباشد.
سیستم درپوش دار (Cover Cap) :
در این روش زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به “Transoms” و“Mullions” که بایکدیگریک شبکه را تشکیل میدهندانجام میشود. شیشه هامستقیماًبرروی استراکچر لامل قرارگرفته ویک درپوش فشاری”Pressure Plate” آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند و به جهت زیبایی کار Face Capeهایی باعرض مشخص اماطرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد. برای مقاومت این سازه در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت از لاستیک های EPDMبرای آب بندی حرفه ای محصول استفاده می شود.
سامانه بدون فرم (Frameless) :
در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریملس اگربه سطح شیشه بنگری مشاهدیک سطح یکدست خواهیم بود اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. از مزایای این شیشه می توان سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا (به علت آزادی استفاده از سیستم یونیتایز “Unitized system” ) اشاره کرد. کرتینوالهای فریم لس به دوروشU-Channelو Step-Uniteنصب میشوند.