نورپردازی نمای ساختمان

یکی از عوامل با اهمیت و بسیار تاثیرگذار در جلوه و زیبایی نمای ساختمان، نورپردازی است. نورپردازی نمای ساختمان، علاوه بر جذابیت و چشمگیر شدن، باعث تامین روشنایی ساختمان نیز می شود.

از آنجاییکه نمای ساختمان با محیط اطراف در ارتباط است، به همین علت، زیبایی آن بسیار مهم بوده و می بایست مورد توجه قرار بگیرد. نمای یک ساختمان، به همان مقدار که در طول روز باید دارای زیبایی و طراحی خاص باشد، مهم است که در طول شب نیز با استفاده از روش های نورپردازی نمای ساختمان، از جذابیت برخوردار گردد.

نورپردازی نمای ساختمان، به اندازه ای موثر است که می تواند یک ساختمان را با نمای معمولی بسیار جذاب تر کند و در صورتی که نورپردازی بر اساس اصول صحیح انجام نشود، ممکن است زیبایی نما و جذابیت آن را از بین ببرد.

تاریخچه نورپردازی نمای ساختمان

تاریخچه نورپردازی نمای ساختمان به دوران پس از جنگ جهانی اول بر می گردد که شرکت جنرال الکتریک، با ارائه یک بروشور به قصد تبلیغ محصولات خود، به موضوعی اشاره کرد که: نور مناسب می تواند خصوصیات یک بنا یا ساختمان را با زیبایی و عظمت بیشتری به نمایش بگذارد.

پس از آن در سال 1930 در منهتن آمریکا، این ایده برای اولین بار اجرا شد و کم کم به سایر نقاط جهان نیز گسترش پیدا کرد.

به همین علت بود که بعدها به منهتن، لقب شهر نورانی داده شد. نورپردازی نمای ساختمان ها در اروپا به دلایل مختلفی مانند رشد تولید برق و گرایش بیشتر به مد، توسعه یافت. به دلیل وجود ساختمان های تاریخی و تمدن کهن در اروپا، این کار با ظرافت و زیبایی بیشتری نسبت به سایر نقاط دنیا انجام می شد.

بعد ها با تاسیس انجمن نورپردازی، این هنر، شکل جدی تری به خود گرفت.

نورپردازی ساختمان های مدرن

همانطور که می دانیم نورپردازی، اهمیت و اثر فراوانی در زیبا تر شدن نمای ساختمان های مختلف دارد.

امروزه نورپردازی به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در بالاتر بردن سطح کیفیت ساختمان ها شناخته می شود.

معمولا برای افزایش جذابیت در ساختمان ها، استفاده از مصالح جدید، مخصوصا در ساختمان های مدرن کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

اما باید توجه داشت که این مصالح در نمای ساختمان های مدرن، تنها در روز قابل مشاهده بوده و طراحی نما و زیبایی آنها در طول شب، قابل مشاهده نیستند و ساختمان های دارای نمای با طراحی خاص، قابل تشخیص از دیگر ساختمان ها نیستند.

در این صورت است که می توان به نقش نورپردازی و همچنین جایگاه آن در نمای ساختمان های مدرن مشخص می شود.

مصالح مورد استفاده در نورپردازی نما

مصالحی که برای نورپردازی نمای ساختمان ها استفاده می شوند، گوناگون و بسیار متنوع می باشند که در این مطلب تنها به بررسی 4 مورد از پرکاربرد ترین مصالح روشنایی نما می پردازیم که عبارتند از :

1- نورپردازی نما با وال واشرهای ال ای دی
این نوع مصالح، دارای نور ملایمی است که در رنگ های متنوع و با قابلیت نصب در قسمت های بالا و پایین ساختمان می باشد و یکی از گزینه های معمول در طراحی نورپردازی ساختمان های با کاربری مختلف مسکونی، تجاری، اداری و هتل ها می باشد.

2- نورپردازی نما با جت لایت‌ها
جت لایت‌ها از دیگر مصالح نورپردازی نما می باشند که با قرار گرفتن بر روی زمین توانایی ایجاد نورهای پرتابی بر روی نمای ساختمان را دارند.

3- نورپردازی نما با چراغ‌های دکوراتیو
چراغ‌ های دکوراتیو نوع دیگری از مصالح نورپردازی در نمای ساختمان محسوب می شوند که عموما جهت روشن کردن قسمت خاصی از نما مورد استفاده واقع می شود. این مدل از ابزار نورپردازی به صورت انتخابی است و قابلیت روشن کردن کل نمای ساختمان را ندارد.

4- نورپردازی نما با ریسه‌های ال ای دی
ریسه‌های ال ایی دی از جمله مصالحی است که در اجرای نورپردازی‌ خطی روی نمای ساختمان کاربرد دارد. این ریسه‌ها قابلیت نمایش رنگ‌های متنوعی را دارد که در دو نوع ال ای دی و نئوفلکسی موجود هستند و با توجه به درخواست مشتری درطراحی نورپردازی های نما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه اجرای نورپردازی نمای ساختمان

روش های متفاوتی در اجرای نورپردازی نما وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:
1- نورپردازی خشن
از این روش نور پردازی جهت مشخص شدن قسمت های کوچکی از نما و یا سطوح و جزئیات معماری نما در ساختمان ها کاربرد دارند،

.از نورپردازی خشن نمی توان برای نشان دادن بخش زیادی از ساختمان استفاده نمود ، چراکه ابزارهای نور پردازی تنها بر روی بخشی از سازه که قرار است بیشتر دیده شوند نصب می شود.

2- نورپردازی یکدست
در این نوع نور پردازی، سطح وسیعی از نما به صورت یکنواخت و کلی روشن می شود در این روش، ابزار های نور پردازی در یک نقطه و در کنار ساختمان نصب می گردند.

3- نورپردازی از داخل و خارج
در این روش برای نورپردازی از عناصری مانند پنجره ها که بر روی نمای قرار گرفته اند استفاده می شود.

مثلا به لبه های خطوط استفاده شده در نمای ساختمان با فیبرهای نوری و لامپ های نئونی جلوه بخشیده می شود تا به این شکل، طول و حجم ساختمان بیشتر دیده شود. در این روش، نمای ساختمان را بسیار زیبا، چشمگیر و جذاب می شود.

سایت های مربوط با نورپردازی

انجمن تجهیزات نورپردازی