نصب خشک / اجرا نما خشک

 

در گذشته و قبل از انقلاب صنعتی و توسعه و پیشرفت تکنولوژی و پیدایش متد ها و روش های نوین و مصالح مدرن ساختمانی، جهت اجرای نمای ساختمان ها و نصب قطعات نما تنها از انواع چسباننده های ساختمانی من جمله ملات های سیمانی استفاده میشد.

امروزه تحولات عظیمی در زمینه ی نصب نمای ساختمان پدید آمده که نتیجه ی آن سیستم های نصب خشک نما و مزایای آن از جمله:

ایمنی، سرعت، صرفه اقتصادی، سبکی وزن، صرفه جویی در مصرف منابع محدود (کاهش مصرف آب و جلوگیری از تخریب و استفاده بی رویه معادن سنگ)، کیفیت و کارایی بالا، می باشد.
به طور کلی نصب نما بدون استفاده از ملات را نصب خشک می نامند. در اجرای نما خشک سبک های متفاوت ومتریال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

توضیحات کامل در مورد نصب خشک را در پادکست زیر بشنوید

اجرا نما خشک، روشی نوین در نصب نما

نصب خشک نما از بروز ترین و کاربردی ترین روش های مورد استفاده در ساخت و ساز های پیشرفته و طراحی سیستم های مختلف آن بر اساس آخرین آیین نامه های معتبر ساختمانی انجام پذیرفته است.
از جمله مصالح پوششی مورد استفاده در سیستم های نماهای مدرن و خشکه می توان به سرامیک پرسلانی ، سنگ،سفال تراکوتا، پنل فایبر سمنت، صفحات اچ پی ال، ورق های کامپوزیت آلومینیومی، شیشه های سکوریت لمینیت دو جداره یا تک جداره و چوب ترموو اشاره کرد.

به دلیل اهمیت ویژه سبک بودن نما در اجرا خشک نما، جهت زیر سازی نما از پروفیل های تو خالی آهنی یا آلومینیومی استفاده می گردد.

 مزایا نصب خشک نما

 

۱- کاهش اثر زلزله بر ساختمان درنصب خشک :

کاهش وزن واحد سطح نما( نسبت به روش ملاتی) درنماهایی که به روش نصب خشک اجرا می شوند موجب کاهشبار مرده طراحی ساختمان(مقاطع کوچکتری در طراحی بدست می آید) و در پی آن کاهش حجم و وزن اسکلت و مجموعاً کم شدن وزن ساختمان میگردد. نیروی ناشی از زلزله رابطه ی مستقیم با وزن ساختمان دارد.

۲-ماندگاری موثر بالای نما ، بی نیاز به بازسازی و تعمیر و مراقبت، امکان استفاده مجدداز متریال :

ماندگاری نماهای سنتی حدوداًیک سوم عمر مفید خود ساختمان می باشد. یعنی هر ساختمان در طول دوره حیات و خدمت خود حداقل 2 بار نیازمند تعمیر و بازسازی نما می باشد. این کار باعث تحمیل هزینه اضافه، صرف زمان و توقف یا اختلال کاربریساختمان می شود.

در حالی که در سیستمهای اجرای خشک نمابه جهت استفاده از روش های از پیش آماده و صنعتی، نما ساختمان ها از عمر بالایی برخوردار است و  ماندگار است.

حتی در صورت خرابی و نقص ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی، تعویض قطعات و ترمیم نما به راحتی امکان پذیر می باشد. در مواردی که به دلیل تغییر کاربری، سلایق شخصی یا هر دلیل دیگر که نمای ساختمان تغییر می کند، می توان از مصالح پوششی و زیرکار نما مجدداً در جای دیگر استفاده کرد.

۳-کاهش اتلافات دمایی و بهبود خاصیت عایق بودن نما خشک :

هوای محبوس شده درفضای خالی بین نما و بدنه ی اصلی ساختمان خود بهترین عایق حرارتی می‌باشد ودرتنظیم دمای داخل ساختمان وجلوگیری ازهدررفت انرژی درداخل ساختمان موثراست لذا این سیستم نقش به‌سزایی درکاهش اتلاف انرژی دارد. همچنین وجود این فضا امکان استفاده از انواع عایق های ساختمانی را جهت بهبود ایزولاسیون ساختمان، میدهد.

۴-تقلیلدور ریز مصالح پوششی و زیر سازی و  استفاده بهینه از آن:

سیستم نصب خشک , یک سیستم کاملاً مهندسی است که قبل از اجرا تعداد و ابعاد مصالح بطور دقیق قابل برآورد و محاسبه می باشد.

۵-امکان تنظیم، رگلاژ و اصلاح:

می توان در زمان اجرا و یا حتی پس از اتمام کار به سادگی نسبت به اصلاح خطاهای احتمالی (با دقت میلیمتر) یا جا به جایی و اطلاح متریال نما اقدام کرد.

۶-سازش اجزای نمای خشک در برابر نواسانات گرمایی و تحمل تغییرات دما توسط مصالح:

در سیستمهای نصب خشک محاسبات مهندسی لازم برای پیش بینی ضریب انتقال حرارتی و میزان انقباض و انبساط مصالح زیرسازی و متریال پوششی نما انجام شده است و بر این اساس دیتیل های اجرایی طراحی شده اند. امکان فروریزی مصالح در اثر تغییرات جوی در سیستم های اجرای نمای خشک وجود ندارد.

۷-سرعت بالا و کاهش زمان ساخت و ساز:

در سیستم های اجرای نمای ساختمان به روش خشک، تمام اجزاء تشکیل دهنده زیر سازی و رویه نما به گونه ای طراحی شده اند که با کمترین خطا و صرف کوتاه ترین زمان ممکن بر روی سطح نما به صورت کاملا صنعتی مونتاژ و اسمبل شوند. در برخی از این سیستم ها حتی با استفاده از تکنیک های پیش آماده سازی و مونتاژ در کارخانه عملیات کارگاهی را به حداقل ممکن می رساند و قابلیت اجرای حجم های بزرگی از سطح نما در زمان بسیار کوتاه را فراهم می آورد.

همچنین قابلیت اجرای همزمان چند تیم کاری در  وجه های مختلف بنا و ایجاد سیستم توالی کاری برای تیم های اجرایی مشغول به کار نیز موجب افزایش بهره وری زمانی این سیستم ها می شود.

۸-افزایش ایمنی هنگام زلزله:

بر خلاف نماهای سنتی که در مواقع زلزله سقوط آوار و مصالح نما در آن ها بسیار محتمل و مورد انتظار است، در اجرای نمای ساختمان به روش خشک، به جهت طراحی و محاسبات دقیق، انجام پیش بینی های لازم و استفاده از مصالح با کیفیت و کارا، شاهد جدا شدن و سقوط مصالح پوششی نما نخواهیم بود کهموجب افزایش ایمنی و تقلیل خسارات  مالی و جانی  می گردد.

۹-صرفه جویی در هزینه ها:

با توجه به کاهش پرت مصالح ، مقاومت بالا و عدم فروریزی مصالح در اثر چسبندگی نا کافی، تغییرات جوی و زلزله ، عمر مفید بالای نماو کاهش وزن اسکلت و فونداسیون ساختمان، روش اجرای خشکه صرفه اقتصادی بالاتری دارد و ارزش آفرین است .

۱۰- سرعت اجرای بالا

۱۱- کیفیت بالانمای تمام شده از نظر ظاهر و کارایی