اجرای نمای فایبرسمنت برد

روش ساخت صفحات سمنت برد

روش ساخت صفحات سمنت بورد یا فایبر سمنت که در نمای سمنت برد استفاده می شود. به طریق تولید دوغاب سیمان به همراه الیاف فرآوری شده سلولز، سیلیکاکوارتز و سایر افزودنی های معدنی می باشد.

به این صورت که، پس از آنکه یک لایه دوغاب سیمان، بر روی صفحه نمدی الیاف فراوری شده قرار گرفت، به کمک پمپ های مکنده، آبکشی می شوند. سپس این لایه ها به یک غلتک بزرگ منتقل شده و پس از اضافه کردن چندین لایه بر روی یکدیگر و به دست آمدن ضخامت مورد نظر، از غلتک جدا می شوند. مرحله پایانی کار، فرایند عمل آوری، نام دارد.

این عملیات، در تونلی که در آن رطوبت محیط حفظ می شود و دارای دمای بالاست، انجام می شود تا فرآیند عمل آوری با سرعت بیشتری انجام گیرد. نوع دیگر عمل آوری، اتوکلاو می باشد که در این روش، میکروسیلیس، جایگزین قسمتی از سیمان می شود. البته گاهی اوقات، جهت کاهش هزینه سیستم، بخشی از سیمان مورد استفاده، ممکن است با خاکستر بادی نیز جایگزین شود.

تاریخچه استفاده از صفحات در نمای ساختمان تا زمان استفاده از صفحات فایبرسمنت

در صنعت ساختمان، همواره مصالحی مورد توجه سازندگان بوده است که به صورت صفحه باشند. تلاش های زیادی در گذشته صورت گرفته بود که با استفاده از چوب بتوانند این نیاز را تامین کنند و یا پس از آن نیز صفحات فولادی، گچی و پلاستیکی نیز ساخته شدند که هرکدام از آنها، دارای نقص ها و مشکلاتی برای استفاده در ساختمان بودند.

همچنین برای ساخت این صفحات، از جنس سیمان و الیاف آزبست نیز، تلاش هایی صورت گرفت که به دلیل شکننده بودن و یا خاصیت سرطانی آزبست، چندان موفقیت آمیز نبود.

اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و همچنین ارتقاء فن آوری، استفاده از الیاف گوناگون در صفحات سیمانی آغاز شد که در نهایت، این تلاش ها به ابداع صفحات سیمانی با الیاف فایبرسمنت انجامید و از آن زمان، ساخت و استفاده از صفحات سمنت بورد گسترش بیشتری پیدا کرد.

در واقع، سمنت برد یا پنل سیمانی الیاف دار، دیوار یا صفحه ای است با پوشش سیمانی که از آن برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی و همچنین در ساخت نمای بیرونی ساختمان استفاده می شود. این دیوار به این دلیل که فاقد آزبست است با محیط زیست سازگار می باشد.

روش استفاده از سمنت برد در نمای ساختمان

در این بخش، روش استفاده از پنل های سمنت برد در اجرا نمای سمنت برد را به طور مختصر شرح می دهیم :

قبل از نصب صفحات سمنت برد، ابتدا می بایست ، اقدام به ساخت زیرساز کرده باشیم. طبق اصول گفته شده در نصب خشک نما ساختمان

برای ساخت زیرساز از قوطی آهنی 40در 40 میلیمتری و پروفیل های گالوانیزه می توان استفاده نمود. و برای پوشش نما از پنل های سمنت برد 40در120 سانتیمتر و یا 60در120 سانتیمتر، استفاده می شود.

مشابه اجرا این روش را نیز در نصب خشک ورق های کامپوزیت می توان دید .

برای پوشاندن پشت درزهای افقی وعمودی حد فاصل پنل ها نیز، پروفیل گالوانیزه به کار برده می شود. نصب پنل های سمنت برد بر روی زیرسازی با کمک پیچ های مخصوص صورت می گیرد که پس از اتمام نصب صفحات، محل پیچ ها با بتونه مخصوص پوشانده شده و سپس سطوح نصب شده، آماده رنگ آمیزی خواهند شد.

پس از رنگ آمیزی می توان از ماستیک های درزبندی، جهت جلوگیری از نفوذ  آب، از درز میان صفحات سمنت برد استفاده کرد.

مزایای استفاده از نمای سمنت برد

 
1- دارا بودن استاندارد بین المللی
2- قابلیت پذیرفتن رنگ بوسیله انواع رنگ ساختمانی و همچنین ایجاد طرح های گوناگون با این روش
3- ساخت و ساز، بدون استفاده از ملات و به صورت خشک انجام می شود
4- سهولت در نصب تاسیسات مکانیکی و سیم کشی های برق
5- بدون وجود آزبست و مواد مضر
6- بدون شکنندگی و یا ترد شدگی
7- مقاوم در برابر نم و رطوبت و شرایط جوی متفاوت، فشار زیاد، کشش و تنش ها
8- دوام بسیار بالا در برابر آتش سوزی، گرما، اشعه ماورا بنفش، نفوذ حشرات و…
9- عمر مفید و بالای این محصول نسبت به دیگر مصالح ساختمانی
10- امکان راحت برش صفحات به فرم ها و اندازه های دلخواه
11- دارای قیمت پایین و صرفه اقتصادی
12- دارای سطح ایمنی بالا
13- حذف ملات جهت نصب صفحات
14- نصب راحت و سریع

معایب استفاده از نمای سمنت برد

 1- عایق صوتی و حرارتی ضعیف : نمای سمنت برد، از لحاظ عایق صدا و گرما، چندان با کیفیت نمی باد زیرا در ساخت این صفحات از سیمان استفاده شده که در هیچ کدام از موارد فوق، عایق خوبی، محسوب نمی شود.

2- جرم پذیری : این پنل هل، سطوح زبر و ناصافی دارند و به همین دلیل، جرم پذیری آن بسیار بالاست به طوریکه ظرف مدت کوتاهی، نمای ساختمان را دچار نقص میکند. همچنین نمای ساختمان در قسمت های مرطوبت، دچار گچی شدن میشوند که ممکن است باعث ریزش نیز گردد.

3- وزن زیاد : هر یک متر مربع پنل سمنت برد، حدود 10 کیلوگرم وزن دارد که نسبت به سایر نماهای هم ردیف خود دارای وزن زیادی است که در اینصورت بار مرده ساختمان افزایش پیدا می کند.