اجرای نمای اکسپندد متال | استرچ متال

معرفی نمای اکسپندد متال یا استرچ متال

در نمای اکسپندد متال یا استرچ متال از صفحات فلزی مشبک و توری مانندی که غالباً به عنوان پوسته و رویه دوم نما کاربرد دارد، جهت ایجاد سایه روشن و بافت بر روی نمای ساختمان استفاده می شود.
کلمه ی استرچ به زبان انگلیسی به معنای کشش یافته و اکسپندد به معنای گسترش یافته می باشد. این نام گذاری به دلیل روش و نوع فرآیند تولید این صفحات نام گذاری گردیده است. در این فرآیند برش چشمه ها روی ورق های فلزی با ضخامت های مختلف توسط دستگاه اکسپندد ایجاد و سپس این ورق ها کشیده می شوند تا به سایز چشمه دلخواه دست یابند.

کاربرد های نمای اکسپندد متا ، یا همان استرچ متال

ورق های اکسپندد متال جز در صنعت ساختمان در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. به دلیل فرم چشمه های استرچ متال همزمان با سبک بودن، توان باربری ورق ها نسبت به حالت خام بیشتر می شود. در واقع با این تغییر فرم، مدول الاستیسیته مقطع ورق ها در جهت عمود بر صفحه افزایش می یابد و برای استفاده در سطوح مختلف از جمله سطح نما ساختمان ها مناسب می باشد.

نمای اکسپندد دارای توع رنگ، جنس، و طول و عرض چشمه گسترده می باشد که مزیت مهم این نما محسوب می گردد. سبکی و در عین حال استحکام در برابر بارهای وارده من جمله بار باد، از دیگر ویژگی های این متریال محسوب می گردد.
به طور کلی این پنل ها کاربرد های زیادی در صنعت ساختمان و طراحی شهری دارند و برای طراحان و معماران با ایده های خلاق و بلند پروازانه متریال ایده آلی محسوب میشوند. پنل های اکسپنددد متال میتوانند از جنس آهن معمولی و گالوانیزه، آلومینیوم، برنج، مس و استیل باشد.
معمولاً نمای اکسپندد متال را می توان به عنوان رویه بیرونی نمای کرتین وال شیشه ای و تنظیم کننده نور و منحرف کننده گرمای پرتو خورشید در ساعات گرم روز می توان بکار برد که در عین ایجاد سایه امکان برخورداری از مزایای نماهای کرتین وال شیشه ای مثل بهره مندی از دید باز و منظره بیرون را فراهم می آورد. علاوه بر موارد ذکر شده نمای اکسپندد متال وظیفه ی محافظت از لایه زیرین و ایجاد فضایی جهت نورپردازی و ایجاد نمای شبی جذاب و تماشایی را داراست.
به دلایل ذکر شده صفحات اکسپندد متال یا استرچ متال تحت بار های زیاد گسسته نمی شوند و از ایمنی بالایی جهت استفاده در نما برخوردار هستند و موجب محافظت از نما و افزایش امنیت در مواقع زلزله می گردند

ویژگی های نمای اکسپندد متال

الف- دید و منظر گوناگون
ب- هزینه بسیار پایین
ج- طرح فضایی و برجسته
د- تنوع در رنگ و جنس
ه- سهولت در طراحی سیستم و نصب